Nee, of toch ja?

Alles over kamperen en je kampeeruitrusting

Nee, of toch ja?

Berichtdoor jkmm » 13 Okt 2013, 10:36

Sinds we een Karstentent hebben reserveren we geen camping meer. Het is zoooooooooo makkelijk verkassen.
Dus als we ergens aankomen en vragen of er nog plek is, krijgen we zelf wat standaard vragen van de camping-beheerder(s). Tent of caravan? Voor hoe lang, met hoeveel zijn jullie, hoe oud zijn die twee smurfen, op welke plek?
En dan komt het: met stroom??? NEE!! zeggen we dan op een vriendelijke manier. Want STROOM, dat gebruiken we niet. Koelbox op gas, koken op gas, indien nodig de kachel op gas. En verder niets. Uh, bijna niets.

Verlichting met een kampeerLEDlamp op oplaadbare batterijen. Verder wat zaklampen. De knijpkat mag niet meer mee, teveel gierend geluid tussen de slapende vakantiegangers. Ook géén radio.Waarom zouden we aan een ander onze muzieksmaak op moeten dringen? (nog) Geen compressor.
Wel een tablet en laptop + enkele mobiele telefoons. Van ons werk bellen ze niet maar een beetje contact met het thuisfront over o.a. de huisdieren kan geen kwaad. Twee digitale fototoestellen. Een e-reader staat inmiddels op de verlanglijst.
Bij elkaar toch wat apparaten die stroom gebruiken. De oplaadbare batterijen worden thuis in een flink aantal op geladen, voldoende voor een vakantie van drie weken. De rest laden we in de auto via de aanstekerplug, al of niet via een omvormer om aan de 220 volt te geraken. Jammer dat dit aansluitpunt via het contactslot loopt. Nu moet de sleutel in het contact blijven zitten en op de accessoirestand staan, wil het laden doorgaan en dat op een ergens (af)gelegen parkeerplaats. Dus meer kans dat je tablet of laptop van eigenaar kan veranderen zonder dat het de bedoeling is. Maar daar vinden we wel wat op.

Eindconclusie: we gebruiken veel meer stroom dan we in eerste instantie beseften. Eigenlijk moet hier nu als antwoord naar de campingbeheerder staan : ja, maar we hoeven geen stroomaansluiting!

Meer kampeerders die het zonder aansluiting kunnen rondbreien? Of juist helemaal niet?
Leuk kamperen, kun je ook aan anderen leren.
Gebruikers-avatar
jkmm

Re: Nee, of toch ja?

Berichtdoor Kamil » 13 Okt 2013, 13:55

Wij kunnen niet zonder , ik ben op vakantie en niet op overlevingstocht :D .
Ik ben niet zo'n fan van oplaadbare batterijen , ik zou ze waarschijnlijk vergeten op te laden en dan zou ik ter plekke batterijen moeten kopen dus doe mij maar een aansluiting ,zo veel duurder is dit toch niet denk ik .
Wij gebruiken dan ook zo veel mogelijk elektriciteit , koelkastje ,verwarming eventueel ,en we hangen ook gewoon een peertje en wat partylights omhoog ,ook een elektrische waterkoker , en natuurlijk een compressor op 220v ,dus wij gebruiken enkel gas om te koken daardoor kan je eventueel een kleinere gasfles mee nemen , dat scheelt weer in gewicht
Nu met mooi weer in Frankrijk is het iets makkelijker zonder stroom ,maar in het soms toch frisse en natte Nederlandse klimaat ,waar je toch meer in de tent zit bij regenweer vind ik stroom toch noodzakelijk ,ook heb je het voordeel dat elektrische verwarming niet voor condens zorgt en in mijn ogen net iets veiliger is .
Wel even bij vertellen dat wij niet verkassen tijdens onze vakantie .
Groeten
Karsten 350 + 280
Kamil

Berichtdoor Carolien » 22 Okt 2013, 20:11

Wij zijn ook altijd voorbereid om zonder stroom te kunnen staan. Dat zijn nl. vaak de mooiste plekken.
Wij hebben dan alleen onze koelbox op gas, een paar oplaadbare lampen van Ikea (uitvinding van de eeuw!!) , kaarsen en verder niets.
Mobiele telefoon wordt opgeladen in de auto of via een kleine zonnelader. Laptop gaat nooit mee. Ieder zijn ding maar hoort voor ons niet bij vakantie.
Wil niet zeggen dat stroom niet handig is! Waterkoker gaat nl. altijd mee. En dat is dan pech als je geen stroom hebt...
Carolien

Berichtdoor jkmm » 05 Nov 2013, 15:04

Twee mooie reacties tot nu toe. Beiden met een eigen visie.
De meeste plaatsen zijn tegenwoordig voorzien van een stroomaansluiting. Vakantie vieren kost gewoon geld. Voor die paar tientjes stroom per seizoen hoef je geen ijsje minder te eten. Als we net zoals Kamil toch de stekker er in zouden stoppen: Sluit maar aan die handel tot en met sfeerverlichting aan toe. Op sommige campings is de elektriciteit toch inclusief. Daarom hebben we altijd een snoer mee. Voor het geval dat. Net als Carolien haar ervaring heb je soms een hele mooie staanplaats zonder stroom. Laat je die dan schieten? Nee, dan ben je blij met je gasflessengedoe.

Dat bij ons zo'n beetje alles op gas kan gaan komt nog uit de tijd dat veel plekken voor tenten géén aansluiting tot de beschikking hadden en wij door medicijngebruik van onze jongste wel afhankelijk waren van een koelbox. Vóór die tijd werd alles vers ingekocht en dezelfde dag op gemaakt. Die oplaadbare batterijen zijn van de laatste jaren.
Ze zijn verpakt in vershoudfolie en daarna moet je bij gaan houden welke de vollen en legen zijn. Een taak er bij.
Om de telefoon met internet en navigatie op peil te houden kochten we in 2012 een A-solar oplader die je op je rugzak moet doen en op die manier een powerpack oplaad. Volgens de beschrijving een "must " voor de wandelaar"met HTC of Samsung/ andere merken. Het powerpack (accu plus wit LEDlampje als zaklamp in één) kan je ook met usb via de auto of het 220volt net opladen. Drie blauw gekleurde lampjes geven de laadtoestand aan. Dat pauwerpekkie doet het best goed.
Er komt veel helder licht uit het LEDje en als die accu vol is kan je met die capaciteit de grotere telefoons met aanraakscherm in één maal volledig opladen. Maar dan, als die powerpack leeg is..........
De zonnecel blijft ver achter bij de beloofde prestaties. Meer dan de accu gewoon vol houden zit er niet in. Bijladen in de volle zonneschijn, zo heftig dat je er zelf net niet onder bezwijkt, zou binnen een dag een powerpack van helemaal leeg tot nokvol op moeten leveren. Het duurt helaas minimaal drie van die zonnige dagen voordat het zover is. Daarbij moet je er nog op letten dat het zonnepaneeltje haaks op de zonnestralen staat, anders gaat het helemaal niet lukken.

Inmiddels, door deze matige ervaring een idee rijker, is er een extra aansluitpunt in de auto gekomen. Later meer daar over.
Bijlagen
ANWB lader.jpg
ANWB lader.jpg (4.43 KiB) 3359 keer bekeken
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor TruckerDirk » 06 Nov 2013, 03:54

Ik heb opladers op zonne-energie maar het schiet absoluut niet op. Een lampje dat ik op had geladen was na een half uurtje al weer leeg. Aanleg van zonnecellen is een vrij dure grap als de kwaliteit hoog is en de opbrengst voldoende.

Ik ben zelf een electriciteits adept (gemak dient de mens) en nogal kritisch op gas ivm brandgevaar. Ik heb een keertje een ongelukje gehad met een gastankje (de pen ging er niet goed in en overal kwam gas uit) dus ik heb flink wat metertjes kabel in de auto liggen. Senseo, laptop, verlichting en verwarming gaan bij mij allemaal op stroom dus die kabeltjes hebben hun geld al dik opgebracht.

Maar ik ga geen goed/slecht discussie voeren. Gelukkig hebben we de keuze en menig kampeerder kan de vrije natuur in door allerlei slimme oplossingen.
Ik heb respect voor de die-hards die zonder dit soort luxe ergens tussen het ongemaaide gras staan. Chapeaux!

Groetz,
TruckerDirk
TruckerDirk

Berichtdoor jkmm » 06 Nov 2013, 15:20

Beste Dirk,

Ik schrik hier een beetje van: Maar ik ga geen goed/slecht discussie voeren.

3 X Sorry. Laat ik voorop stellen dat dit helemaal niet de bedoeling van het onderwerp is. Het gaat me er om te lezen of kampeerders wel of geen behoefte hebben aan een stroomaansluiting en daarbij wat voor soort toepassingen ze gebruiken in het geval van wel/niet.

Groeten van Kees.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor TruckerDirk » 11 Nov 2013, 04:46

Hoi JKMM

3 X Sorry. Laat ik voorop stellen dat dit helemaal niet de bedoeling van het onderwerp is. Het gaat me er om te lezen of kampeerders wel of geen behoefte hebben aan een stroomaansluiting en daarbij wat voor soort toepassingen ze gebruiken in het geval van wel/niet.

Ik zeg het juist om die discussie niet aan te gaan. Het is (als ik het wel begrijp) een draadje over meningen en hoe je dingen doet.
Helaas verzanden dit soort draadjes vaak in oeverloze discussies over wit of zwart, ja of nee, gelijk of ongelijk. Vandaar die opmerking .

En vooral niet schrikken beste JKMM, daarvoor hebben we toch te veel plezier in onze hobby nietwaar.

TruckerDirk
TruckerDirk

Terug naar Kamperen