Vakantieplannen 2013

Alles over kamperen en je kampeeruitrusting

Vakantieplannen 2013

Berichtdoor TruckerDirk » 27 Nov 2012, 05:08

Ik weet niet hoe het met jullie staat met de plannen voor 2013 maar mijn kampeermaatje (mijn nicht) en ik zijn er al helemaal klaar voor.

We gaan op vakantie in het voorseizoen. De reis gaat naar de Dordogne en de Franse Alpen.
De camping in de Dordogne zal naar alle waarschijnlijkheid Camping BLeuSoleil worden. Daar zal mijn Karsten 300 voor de tweede keer worden op gezet na de testvak op Texel.

Vervolgens gaan we naar de Franse alpen, in de buurt van Briancon. Na de trainingsstage in de Dordogne hoop ik voor de tweede keer in mijn leven een alpencol te befietsen. De eerste was de Col de la Cayolle. Daar ga ik zeker nog een keertje heen, maar er moeten meer bergjes gepakt worden dit jaar.
We hebben ook al een camping in de alpen gevonden, Camping Lou Passavous

Maar als een betere weet in de buurt van befietsbare cols en ergens tussen Briancon en Barcelonette dan hoor ik het graag.

Meer over mijn vorige vakantie in Frankrijk:
En over mijn onovertroffen Karsten:

limeuil 2012.jpg
Blauwe lucht, de rivier en het prachtige plaatsje Limeuil in de Dordogne. Ik kan niet wachten ...

limeuil 2012.jpg
Blauwe lucht, de rivier en het prachtige plaatsje Limeuil in de Dordogne. Ik kan niet wachten ...

limeuil 2012.jpg
Bijlagen
karsten 2c.jpg
Lekker eten op een terrasje, kom je al in de stemming
karsten 1.jpg
Mijn Karsten 300 in de herfst op Texel
Laatst gewijzigd door TruckerDirk op 06 Jan 2013, 05:28, in totaal 3 keer gewijzigd.
TruckerDirk

Re: Vakantieplannen 2013

Berichtdoor Karsten Tenten B.V. » 27 Nov 2012, 10:45

Dirk, ik heb je bericht verplaats naar het goede forum :).

Dat moet zo te lezen een hele pittige tocht geweest zijn! Nu thuis ook al aan het trainen voor de volgende col?
Gebruikers-avatar
Karsten Tenten B.V.

Berichtdoor jkmm » 27 Nov 2012, 20:30

Beste Dirk,

We hebben net even via het linkje naar de camping in de Dordogne gekeken en die ziet er zeer netjes uit.
Héél aantrekkelijk om naar toe te gaan. We weten nu echt nog niet wat de bestemming gaat worden van de zomer al staat Zweden hoog op de verlanglijst. Dat hangt voor 100% van het weer af dat er op het moment van vertrek speelt.
Richting Dordogne zou dus zo maar kunnen, voor hetzelfde geld staan we ineens in Oostenrijk of blijven simpelweg in Nederland. Jammer jammer, de fiets gaat niet mee naar het buitenland.
Dan zou ik de hele dag alleen op stap zijn terwijl we met z'n vieren op vakantie zijn. En het ziet er altijd zo uitnodigend uit als ik fietsers op een bergweg zie zweten. Nou ja, zo blijft er wat te wensen.

Groeten van JJKM
Leuk kamperen, kun je ook aan anderen leren.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor Karsten Tenten B.V. » 29 Nov 2012, 11:09

Mijn ervaring, het weer in Scandinavië laat zich niet voorspellen. Zeker niet een paar dagen van te voren. De kans op regen is er altijd. Maar het hoort erbij en je moet er tegen kunnen. Mijn tip, laat je er niet door tegenhouden :). Het is er prachtig! En die fiets zou ik zeker meenemen ;) .
Gebruikers-avatar
Karsten Tenten B.V.

Berichtdoor jkmm » 30 Nov 2012, 19:52

Het is er prachtig rustig. En die fiets gaat echt NIET mee! Ik ben er voor gewaarschuwd.
Vaak is het ook mooi weer in Zweden. In 2011 hebben we drie weken geboft terwijl het elders in Europa uien was. Kijk naar de Pippie films. Die kinderen lopen met regelmaat in zomerkleding.
Van vrienden weten we dat het o zo kan regenen in Zweden, soms wel twee dagen achter elkaar. Wie kan daar goed tegen? De Karstentent natuurlijk. Dan gaat op den duur de gaskachel aan. Daarom heb ik vandaag een volle 5 kg gasfles gehaald, als de eerste echte voorbereiding bij de vakantieplannen voor 2013.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor jkmm » 14 Aug 2013, 02:37

Plan A; van de zomer naar Zweden. Waarom niet? Lekker naar een land waar de rust vanaf straalt. Maar het wordt plan B, op vakantie in eigen land. Nederland werd de afgelopen weken overspoeld door een hittegolf. Soms is het zo warm dat je het maar net aan uit houden kan. Prachtig weer is toch wel één van de hoofdingrediënten van een geslaagde vakantie. De zon hoeft dit jaar niet op gezocht maar is naar ons toe gekomen. Het werk van ons beiden is zo druk dat de vakantievoorbereidingen twee dagen moeten opschuiven. Op zich een goed teken in een tijd dat faillissementen om ons heen aan de orde van de dag zijn. Inpakken gebeurd een beetje rommelig, zonder goed overzicht. Terwijl de vervoersmiddelen niet gewijzigd zijn past niet alles wat er vorig jaar mee kon. Sommige dingen blijven dus thuis. Vakantie in Nederland= fietsen mee.
Op de camping blijkt dat we zelfs wat belangrijks zijn vergeten. De pootjes van de skottelbraai liggen nog thuis! Later lost dit probleempje zich vanzelf op. Er zullen zich meer kleine ongemakken voor doen.
Het is heet als we onderweg zijn. De airco in de auto trekt het maar net. Fijn voor de kinderen,zo'n relatief korte rit, na ruim twee uur van huis te zijn kunnen de eerste haringen de grond in. De zonnestralen doen hun best het met de voetpomp oppompen tot een zweterig karweitje te maken. Koelbox snel op gas aansluiten en dan richten we de tent in. Normaal gesproken komt er een tikje ijs boven in de box te staan. Deze vakantie dus niet!
De instellingsknop moet op maximaal om het eten goed te houden. Na twee weken is de 5 kg gasfles leeg tegen normaal gesproken minimaal drie weken arbeid.
Wanneer was het eerder zo lang heet? De tarp of een boom moest broodnodige schaduw opwekken. Kwam er maar eens een lekker buitje.
De regen die we hadden viel meestal 's nachts. 2 X vergezeld van een fikse onweersbui. De wind deed de bomen sterk zwiepen. Er waren genoeg flitsen om te denken dat het verdwaald daglicht was. Wie lachte daar om terwijl wij wakker lagen? De Karsten koepeltent natuurlijk.
Onze jassen zijn vrijwel niet gebruikt. Net als de laarzen, truien en lange broeken. Wat een zomer! Heerlijk hoor, ijsjes eten.
Drie keer zijn we verkast, je wil toch meer dan dat ene plekje van Nederland zien. Voor ons was het een dik geslaagde vakantie.
Laatst gewijzigd door jkmm op 15 Aug 2013, 01:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor TruckerDirk » 14 Aug 2013, 18:40

Hoi jkmm,

Heerlijk verhaal. Ben nog wel benieuwd waar je geweest bent en op welke campings je het vakantiefeestje hebt gevierd.

Heb hetzelfde gedaan als jij in Juni, lekker in eigen land gebleven. Koelbox trok het niet, parasol opgezet en de stoppen laten doorslaan op mijn veldje. Kortom, een heerlijke vakantie.
Maar in september ga ik toch weer naar Frankrijk. Nog even naar limburg om de kuiten te trainen en dan met gezwinde spoed naar La Douce France. Ik heb het feest nog in het vooruitzicht.

Groetjes,
TruckerDirk
TruckerDirk

Berichtdoor jkmm » 15 Aug 2013, 02:57

Ha die Dirk,

Waar we de vakantie door brachten? De bezochte campings zal ik bespreken op het deel "campings in Nederland" op dit forum.
Het liep vanaf het begin al anders dan gedacht. Niks besproken, vrijdags na thuiskomst van het werk nog wat leuks qua camping in Drenthe gezien op internet. Even bellen: vol tot eind augustus. Volgende camping dan maar. Zaterdag de kampeerspullen van zolder gehaald en de vrouw deed de kilo's kleding in vouwkratten. Kwamen we op zondagochtend met www surfen uit bij Jena in Hummelo. Ze stonden door een ander vertegenwoordigd op de vakantiebeurs bij Karsten in maart dit jaar. Goede camping, later meer daar over.

Het was er heet. Is het dan ook nooit goed? Jawel, we hadden ons jacht mee genomen, de opblaasbare Explorer 200.
Veel mensen kunnen zich zo'n vaartuig veroorloven getuige de flinke aantallen die we waarnemen onder kampeerders.
De set peddels kosten meer dan het rubberbootje zelf. Dit maal zat het water in de boot die diende als verkoelend voetbad èn als reservoir voor het watergevecht. Leuke buren hadden we daar. Een stel met twee heel jonge jongetjes in een kleine camper. Zonder geblèr, aardige mensen. Jammer om ze achter te laten als je verderop gaat .

Vakantie. Dat is toch heel anders dan het door-de-weekse leven. Drie weken géén sokken aan. Voor mijzelf moeilijk voor te stellen. Als internet-verslaafde zonder ontwennings- verschijnselen een paar weken niet computeren. TV was ook niet interessant, totaal niet gemist. Er was wel wat noodzakelijks te doen, de (af)was bijvoorbeeld. Vogelpoep van het tentdoek verwijderen, vliegen vangen die ondanks de goede hor binnen drongen.
Altijd maar zoveel mogelijk buiten zijn. Dieren en planten bekijken. Frisse boslucht binnen halen. Zwemmen voor een beetje verkoeling en beweging.

De een had wat last van zijn buik, de ander ook op een vervelender manier. Misschien door een veranderd eetpatroon en afwijkend voer. Moeizaam leegraken op de WC, terwijl het bij de buurman niet binnen wilde blijven. En al die steken van dazen! Die krengen prikken zeer gemeen. De mindere kanten van volledige vrijheid.
Daar tegenover stond lekker simpel koken. De buitenlucht maakt hongerig. Iedere ochtend afbakbrood aangevuld met pitabroodjes. De lunch toverde vrouwlief onderweg uit een rugzak. Af en toe streken we neer op een terras. 's avonds vers belegde pizza's in de skottelbraai bakken, pastasoorten garen of gebakken aardappels uit een zakje. Aangevuld met vers gesneden groente. Weinig vette hap gegeten. Twee keer nood gedwongen bij de Mac omdat zij Wifi nodig had.
Wij, mijn vrouw en ik, zowat elke dag het eten verzorgd. De kinderen deden voor het eerst de afwas, spic en span op hun eigen wijze. Ze moeten het toch eens leren. Alsof de vaat dan brandschoon terug kwam. Zo ontstond de term "campingfris". Goed genoeg om van te kunnen eten. Of kregen we daar de buikproblemen van?
Hebben jullie je handen gewassen voordat je aan tafel komt? Hoezo? Van medecamping bewoners hoop je ook dat zij hun handen wassen na toiletbezoek. Er zijn al genoeg beestjes in de natuur die je bezoeken terwijl je daar niet op zit te wachten.
De fietsen waren niet voor niets mee. Soms was het best ver lopen op de camping als het toiletgebouw werd gepoetst en je daardoor naar het volgende veld moest. Boodschappen doen in het naastliggende dorp, geocachen met de GPS en een ijsje halen, allemaal fietskilometers. Ieder van ons reed deze vakantie 310 km bij elkaar. Zelf(s) twee kilo afgevallen.
Weinig koffie = veel slapen. Mijn dochters en vrouw gingen nog lezen om 22.00u terwijl bij mij de luiken dicht vielen.
Volgende ochtend pas om 8.00u weer open. Dat is absurd lang, minstens 2 à 3 uur langer gemaft dan gewoonlijk. Heb ik 20 overnachtingen X 2 uur= 40 uur vakantiebeleving gemist. Elke avond in de schijnwerpers staan: tekencontrole met de scherpe LED-zaklantaarn. De vrouwen sliepen soms een gat in de dag als er geen plannen tot actie waren. Moet kunnen met de vakantie. Na een krappe week op Jena naar camping De Vrolijk in Laren (Gld) verhuisd en als sluitstuk van de vakantie een paar dagen op camping De Roos in Beerze. De mooiweergarantietegoedbon van vorig jaar moest daar besteed worden. Zorgvuldig bewaard en op geborgen. Net voor aankomst geen bon meer te vinden. Waarschijnlijk bij vertrek van Jena in het oud papier beland. Brand is erger! Hebben we ook gehad. Ruw geschat 0.1 seconde lang. Knurft! Beter kijken of de wartel van de gasslang vast zit. Het liep goed af. Ach, hoef ik mijn arm niet te scheren.
Op verzoek van dochterlief naar Nordhorn in Duitsland gereden met de auto. Zo kon ze zeggen toch nog in het buitenland te zijn geweest.
Drie weken d'r tussen uit, het leken er wel vier door alle leuke dingen die je snel achter elkaar beleefd.

Groeten van JKMM
Bijlagen
watergevecht.jpg
schone slaapster.jpg
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor jkmm » 07 Sep 2013, 16:14

Zeg JKMM, je vakantieplannen zijn toch op? Ja en nee. Het goede weer houdt maar aan. Al een week of negen duurt deze warme zomer. Iedereen heeft zo de kans een goede vakantie te beleven.
Moeders had zin in een rondje om het Braasemer-meer te fietsen in haar jacht op geocaches. Dit zou dan de hele zaterdag gaan duren. Vooruit maar, we doen mee.
Voor onze jongste spruit is het er heen fietsen, een rondje om het meer maken en weer naar huis te veel van het goede op één dag. Waarom zullen we niet nog een weekendje kamperen? (weekend van zondag 1 sept.) Camping gezocht, er zijn d'r een paar in de buurt van het meer. Hé, er is een boerencamping in Leimuiden. Een boerencamping, de paar keer dat we er verzeild raakten, is dat tot nu toe niet zo goed bevallen als een "gewone camping". Kubieke meters vliegen plus de weinig aantrekkelijke mest-stank waardoor ze daar waarschijnlijk zo talrijk zijn, dat hoort er nou eenmaal bij. Weet je van te voren.
Vaak de langs een lineaal opgestelde seizoensplekcaravans met flinke voortenten, luifels en led-verlichting bij elke scheerlijn om het "eigen" terrein met bijbehorende rechten aan te geven, vinden we een groter struikelblok.
En meewarige blikken op tentkampeerders. Niets van dit alles bij boer Aad en zijn vrouw Annemieke. Vrijheid, blijheid! Wij vonden het er zo leuk dat het het overwegen waard is om eens daar naar terug te gaan.
Wie heel benieuwd is hoe het er op hun camping uitziet, kijkt nu op hun website. Voor lezers met flink wat geduld zal ik in de komende maanden een stukje schrijven over Straat Hof bij Campings in Nederland. Je moet volgens ons in de herfst ook wat met kamperen te doen te hebben.
Bijlagen
inderdaad geen karsten P1060030.jpg
Gebruikers-avatar
jkmm

Terug naar Kamperen