Droog houden rond de afsluitwand?

Verhalen en vragen over de Karsten Tenten luifels en accessoires

Droog houden rond de afsluitwand?

Berichtdoor martijnl » 22 Aug 2013, 22:53

Na onze eerste vakantie met een Karsten, oud model 300 met comfort en verlengluifel en afsluitwand zoek ik nog een tip van ervaren Karstengebruikers.
Ons viel het op dat als het regent je het niet fatsoenlijk droog kunt houden rond de afsluitwand. Als de deur open is loopt het grondzeil onder, als je de deur als luifel gebruikt met de stokken ook dus lijkt er niets anders op te zitten dan de deur dicht te houden. Terwijl je bij een buitje best buiten onder de luifel wilt zitten en de deur open wilt houden.
Vrienden opperden om de afsluitwand niet te gebruiken en het grondzeil een stuk terug om te slaan.

Heeft iemand betere tips? Ik wil namelijk ook relaxed buiten zitten bij een buitje en een tarp is niet altijd mogelijk zeker bij wat meer wind.
(Ik weet dat er ook een regenluifel bestaat maar weet niet of die op ons oudere model past en wellicht is er ook een andere oplossing zonder nog meer "tent" mee te nemen)
Karsten 300 met comfort en verlengluifel en voorwand
Gebruikers-avatar
martijnl

Re: Droog houden rond de afsluitwand?

Berichtdoor vanGeGo » 23 Aug 2013, 10:46

Het is een probleem dat eigenlijk alle tenten die toelopen hebben.
Doe je de deur open dan komt er nattigheid naar binnen.

Voor mij een reden om juist geen grondzeil in het voorste stukje te leggen. Of anders een heel open grondzeil zodat water direct wegzakt....al kan het dan ook weer van beneden naar boven komen....
vanGeGo

Berichtdoor TruckerDirk » 23 Aug 2013, 19:07

Ik heb een karsten300 met comfortluifel, afsluitwand en regenuifel. Ik wil net als jij met een beetje regen gewoon met alles open in de tent kunnen zitten. En dus heb ik GEEN vast grondzeil maar het Bo-carpet tenttapijt (doorlaatbaar, te verkrijgen bij Karsten) en de Regenluifel. Het open grondzeil zorgt er ook voor dat er minder rommel de tent inloopt.

Ik heb even 3 foto's op mijn website gezet. (openen in een nieuw scherm met de rechtermuisknop)

Foto 1: Zo zet ik mijn tent het liefst op, met comfortluifel, zonder voorwand en met regeluifel
Foto 2: Dit is de "Hollandse optie" voor regen en wind.
Foto 3: Dit kan gebeuren als je geen vast grondzeil hebt. Het heeft dus niks te maken met de luifel. Met voorwand en regenluifel blijft het redelijk droog. Deze wateroverlast is het gevolg van het onder water lopen van mijn kant van de kamping bij een fors noodweer.

Ondanks het waterballet blijf ik bij mijn keuze. Als ik met regenluifel en voorwand open in de regen heb je wel wat spatwater maar dat is maar heel weinig en het loopt meteen weg door het open grondzeil.

De foto's van het waterballet zijn van een fors noodweer in juni van dit jaar. Toen liep de camping onder door de enorme regenbui en was er niks meer aan te doen. Het water was overigens verbazend snel weg.
Bovenstaand probleem voorkom je met een vast grondzeil maar dan kan dat beetje regen dat nog steeds binnenkomt, ook met de regenluifel en zeker bij wind) er voor zorgen dat je toch moet dweilen.

Kortom, de regenluifel houd de boel 98% droog als het niet waait en niet al te hard regent.
Mijn advies is dus: ga naar karsten en vraag of je een regenluifel kun kopen bij jouw tent. Het is maar een klein pakketje en ik vind het niet duur.
En hoe de vlag er bij hangt als je voortent of voorwand moet worden aangepast kunnen ze je bij Karsten wel vertellen.

Succes,
Groetjes,
Netperk cs TruckerDirk
Bijlagen
CIMG0283.JPG
Mijn favoriete configuratie, comfortluifel en regenluifel
TruckerDirk

Berichtdoor Karsten Tenten B.V. » 28 Sep 2013, 16:29

Beste Martijnl,

Het voordeel van het gebruik van de regenluifel is dat de beide zijkanten van de regenluifel iets breder zijn dan de deur. Hierdoor zal het minder snel inregenen. Ook is het mogelijk om aan de regenluifel zijwanden te bevestigen. Dit is een extra optie en hiervoor is een aanpassing aan een eventueel bestaande regenluifel nodig. De bijgevoegde foto's geven een duidelijker beeld van deze optie.

Het is mogelijk om een regenluifel te gebruiken aan het oudere model tenten. Hiervoor moet waarschijnlijk nog wel een rits worden gemonteerd. Deze rits moet worden gemonteerd aan de boog- of tussenluifel, op de nieuwe luifels (comfort- en verlengluifel) zit de rits er vanaf type 280 standaard op.

Hopelijk kun je iets met dit antwoord.
Bijlagen
DSC02643.JPG
DSC02641.JPG
Gebruikers-avatar
Karsten Tenten B.V.

Berichtdoor martijnl » 28 Sep 2013, 19:29

Dank weer voor het uitgebreide antwoord.
Mooie oplossing hoor maar met deze optie wordt de tent vooor mij echt een beetje een te lange tunnel. Lijkt wel een extra verlengluifel!
Dan maar iets met het grondzeil doen.
Karsten 300 met comfort en verlengluifel en voorwand
Gebruikers-avatar
martijnl

Berichtdoor Karsten Tenten B.V. » 05 Okt 2013, 09:50

Dat is begrijpelijk, het wordt inderdaad een lange combinatie op deze manier.

Wel blijft er natuurlijk altijd de mogelijkheid om alleen de regenluifel te laten monteren. Dit zal het probleem van inregenen ook verminderen.

Anders is het wegvouwen van het kuipzeil natuurlijk ook een optie. Succes in ieder geval voor de volgende vakantie. We zullen nu eerst even moeten wachten op wat beter weer.
Gebruikers-avatar
Karsten Tenten B.V.

Berichtdoor feikedewolf » 01 Mei 2014, 16:00

Hoi Karsten,

Wat kost een regenluifel met zijwanden ?

Alvast bedankt voor het antwoord.
feikedewolf

Berichtdoor Carolien » 02 Mei 2014, 20:13

Het ligt eraan welke tent je hebt! Zie hier de prijslijst:

http://www.karstententen.nl/upload/4691.pdf
Carolien

Berichtdoor Karsten Tenten B.V. » 03 Mei 2014, 10:00

Beste Feikedewolf,

De zijwanden voor een regenluifel kosten €250,00 deze worden per set verkocht.
Er moeten wel ritsen worden gemonteerd aan de (bestaande) regenluifel. We kunnen dit eventueel op afspraak doen zodat de luifel meteen weer mee kan. Zijwanden worden in principe gemaakt vanaf een Karsten Tent 2.80.
Gebruikers-avatar
Karsten Tenten B.V.

Terug naar Karsten Tenten luifels & accessoires