compressor voor je karsten tent: of niet en welke?

Verhalen en vragen over de Karsten kampeertent

Re: Compressor of niet en welke

Berichtdoor VIPkarstenfan » 04 Feb 2010, 15:38

Vraag me af of we dit boeiende onderwerp niet moeten gaan verplaatsen naar tips of discussie?

maar goed de duikfles.... hoe vervoeren sportduikers deze flessen? misschien zijn daar eisen voor?

Zelf ga ik voor de compressor (veiliger) maar wat is veilig tegenwoordig!

Een stuk over vervoer van duikflessen ''perslucht''

De voorschriften van het ADR zijn niet van toepassing op:

a) vervoer van gevaarlijke goederen, verricht door particulieren, indien deze goederen zijn verpakt voor de verkoop in de detailhandel en zijn bestemd voor hun persoonlijk of huishoudelijk gebruik dan wel voor recreatie of sportactiviteiten, op voorwaarde dat maatregelen zijn genomen om elke lekkage van de inhoud onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen. Gevaarlijke goederen in IBC's, grote verpakkingen of tanks worden niet beschouwd als te zijn verpakt voor verkoop in de detailhandel;

c) vervoer, verricht door ondernemingen, dat ondergeschikt is aan hun hoofdbedrijfsactiviteit, zoals leveringen aan of retourleveringen van bouwplaatsen, of in verband met toezicht, herstel of onderhoud, in hoeveelheden van ten hoogste 450 liter per verpakking en met inachtneming van de in 1.1.3.6 genoemde hoogst toelaatbare hoeveelheden. Er moeten maatregelen worden genomen om elke lekkage van de inhoud onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen. Deze vrijstellingen zijn niet van toepassing op klasse 7.

Deze vrijstelling geldt echter niet voor vervoer, door bedoelde ondernemingen verricht ten behoeve van hun eigen toelevering of externe dan wel interne distributie;

e) vervoer in noodgevallen, bedoeld om mensenlevens te redden of ter bescherming van het milieu, mits alle maatregelen zijn genomen om ervoor zorg te dragen dat dit vervoer volkomen veilig geschiedt.

Het belangrijkste wat wij uit deze vrijstelling kunnen halen is dat de voorschiften niet voor ons van toepassing zijn, dit omdat wij de flessen vervoeren voor eigengebruik, de maximale hoeveelheden niet behalen, etc. Wel dienen de flessen degelijk neer gelegd zodat deze tijdens normaal transport niet kunnen rollen/verschuiven.

Kort samen gevat, wij als duikers mogen onze eigen flessen vervoeren zonder aanpassingen aan de auto te hoeven verrichten. Ook hoeven flessen niet op een dusdanige manier vast gezet te worden dat ten tijde van een ongeluk de flessen niet kunnen verplaatsten. Wel moet er voor gezorgd worden dat de flessen tijdens normaal transport stevig liggen. Deze regels zijn in veel landen van toepassing.
Het ADR is te vinden op internet: http://www.ivw.nl/Images/ADR2007_tcm247-245834.pdf

De landen welke dit verdrag hebben ondertekend zijn terug te vinden via: http://www.unece.org/trans/conventn/leg ... G_ADR.html

Ik hoop dat op deze manier voor iedereen duidelijk is wat de wet en regelgeving is voor het vervoer van duikflessen, voor zowel in Nederland als in het buitenland.
VIPkarstenfan

Re: compressor voor je karsten tent: of niet en welke?

Berichtdoor VIPkarstenfan » 05 Feb 2010, 13:03

Beste Workel,

Als eerste van harte welkom op dit nieuwe forum (heb je de Combiluifel al gezien) leuk dat je gelijk wat berichtjes hebt geschreven.

De compressor is er eentje Union ''wel een dure'' maar wij gebruiken hem ook voor andere zaken. waanzinnig stil compact en hoge lucht opbrengst.

Na E-mail van Workel: graag ervaringen met andere compressoren dus wat kleiner model.
..

Dus forum leden schrijf eens review over een compressor bijv: truckair / superflow / karsten / Wagan / Black & Decker / Typhoonmax / Warn / etc
Die van ons is natuurlijk groot / zwaar, maar wij hebben de ruimte om deze te vervoeren en dan is het zonde om een kleinere te kopen.

Onze poef poef compressor....

Type: C-SHUTTLE240

Kenmerken o.a.: compact en zeer handzaam
-gemakkelijk te transporteren
-geschikt voor het gebruik van luchtdruktackers tot 50 mm
-inschakeldruk op luchtdruktackers afgestemd
- laag geluidsniveau (71 dB)
-laag toerental
-olievrij
-maximale effectieve luchtopbrengst in verhouding tot motorvermogen
-vol automatisch
-voorzien van twee gechromatiseerde cilinders
-voorzien van aan- en uitschakelaar
-voorzien van thermische beveiliging
-voorzien van stof- en waterafscheider
-voorzien van 2.5 meter stroomkabel.

Technische gegevens
aanzuig volume : 240 liter per minuut
effectief pompvermogen
bij 6.5 bar : 144 liter
motor : 1100 watt
maximale werkdruk : 10 bar
gewicht : 19 kg
ketel inhoud : 5 liter
spanning : 230 volt
toerental : 1400 per minuut
afmetingen (hxlxb) : 41x56x35 cm
Bijlagen
C-SHUTTLE240.jpg
Union compressor
C-SHUTTLE240.jpg (14.55 KiB) 5358 keer bekeken
VIPkarstenfan

Berichtdoor Johan » 06 Feb 2010, 20:26

Tonnyenberta,

Na de verheldering van de duikfles en diens regeltjes is het wel een optie. Hoewel de vrouw er ''nog'' niet helemaal achterstaat.
Echter ben ook benieuwd net als Workel of er Karsten tent bezitters zijn die andere ervaringen hebben met verschillende type's compressoren.

Ook leuk is de discussie hoeveel lucht gaat er in die buisjes van onze tenten. Want als ik het goed begrijp heeft Martijn uitgerekend 488L voor een 350 tent. Met de compressor van 16L per/min maakt dus 30min ruim.

Voor de gein even gekeken naar de voetpomp dubbelcilinder = ongeveer 1L per pompslag optimaal! Maakt dus ruim 500 keer op en neer.. en daar wordt ik nu zo moe van.

dus toch maar opzoek naar een goede kleine compressor of toch die fles :)
Johan

Berichtdoor Tonnyenberta » 06 Feb 2010, 21:32

Het is prima dat iedereen voor zichzelf mag bepalen op welke wijze hij of zij de Karsten tent wenst op te zetten.
En als er minder mensen kiezen voor de persluchtfles, blijft het ook een beetje exclusief, toch?

groet, Tonnyenberta ;)
Tonnyenberta

Berichtdoor VIPkarstenfan » 08 Feb 2010, 20:41

Jazeker...

Tonnyenberta schreef:En als er minder mensen kiezen voor de persluchtfles, blijft het ook een beetje exclusief, toch?

Heb het nog nooit in het echt zien werken, zou het wel eens willen zien. :o

Maar een technische vraag, hoeveel is de luchtopbrengst per minuut hoevel liter? heeft de duikfles. :?:
VIPkarstenfan

Berichtdoor Tonnyenberta » 09 Feb 2010, 10:12

Tonnyenberta schreef:Maar een technische vraag, hoeveel is de luchtopbrengst per minuut hoevel liter? heeft de duikfles.

Het antwoord op die vraag kan ik niet een twee drie geven. Zou het wel bij benadering kunnen berekenen maar belangrijker is dat het gewoon een hoge luchtopbrengst heeft. De luchtopbrengst neemt wel iets af naarmate het drukverschil tussen de druk in de fles en de druk in de slangen minder groot wordt.

Ook al heb ik de tijd nooit opgenomen, schat ik het als volgt in:
Als de fles vol is (300 bar) dan zal de Karstentent in ongeveer 2 * 30 seconden volzitten.
Als de fles bijna leeg is (<30 bar) dan duurt het ongeveer 2 * 75 sec. (per buis dus iets meer als een minuut op zijn langzaamst). In beide gevallen ligt de einddruk in de slangen van de Karstentent boven de 3,5 bar. De lage druk van <30 bar halen we in de praktijk zelden omdat we de fles voor de vakantie meestal nog even laten afvullen. OVer het algemeen tot 200 bar omdat niet overal tot 300 bar gevuld kan worden. In Arnhem weet ik wel een adres waar tot 300 bar gevuld kan worden.
Tonnyenberta

Berichtdoor jan » 09 Feb 2010, 13:33

Vwb het gewicht, wij gebruiken de "Air Robo" gekocht in Zwaag. Deze weegt 2,5 kg schoon aan de haak. Dat is wel iets minder dan die 19 kg van die Shuttle. Deze pompt onze voortent op tot 3.7 bar in zo'n 15 minuten. Ook niet verkeerd toch?
jan

Berichtdoor Workel » 24 Mrt 2010, 13:56

Na wat zoeken op internet ben ik geen alternatief tegengekomen waar ik voldoende vertrouwen in heb. Dus 2 weken geleden een bezoekje gebracht aan kastententen te zwaag en de air robo aangeschaft. Qua geluid redelijk stil en hij pompt je tent (350) redelijk snel op.
Dus ik kijk uit naar het opzetten deze zomer, gelukkig niet met 30-35 gr met voetpomp, pfffffffffff.
Workel

Berichtdoor jan » 24 Mrt 2010, 19:31

Goede keus. Is het de Robo die ook op 230 gaat of alleen op 12V?
jan

Berichtdoor Workel » 25 Mrt 2010, 12:32

Dat denk ik ook.
Het is de air robo die ook op de site staat van karsten de versie op 12 volt. Zie foto.

Was er een beetje flauw van om met de voetpomp onze 350 op te pompen bij 30 gr of meer. Kan nu lekker met een biertje in de schaduw kijken hoe de air robo het ervanaf brengt, de gedachten al lijkt hij heerlijk. :D
Bijlagen
d996732e5ecb6e36aee3a1ccf768f34c.jpg
d996732e5ecb6e36aee3a1ccf768f34c.jpg (42.07 KiB) 5274 keer bekeken
Workel

VorigeVolgende

Terug naar Karsten kampeertent