Ventilatie

Verhalen en vragen over de Karsten kampeertent

Ventilatie

Berichtdoor Kamil » 30 Aug 2013, 22:19

Ik stel me soms een beetje de vraag , hoe effectief is de ventilatie in het dak ,namelijk de afstand tussen de "flap" en het tentzeil is amper de dikte van je hand , als men dan de driehoeken open trekt dan hoopt de stof op bij elkaar waardoor ze een stuk van deze opening terug afsluit .
Heeft er iemand ervaring mee of een oplossing ?
Karsten 350 + 280
Kamil

Re: Ventilatie

Berichtdoor jkmm » 12 Sep 2013, 13:34

Wij hebben de ventilatie in de nok altijd open staan. Het zal wel helpen denken we dan want Karsten heeft het er niet voor niks aangebracht . Het lijkt me heel moeilijk een doorstromingsmeting te doen. Warme lucht stijgt op. En als de zon vol op het tentdak brandt, hoeveel warme lucht zal er dan kunnen opstijgen en afgevoerd worden? In combinatie met de twee ventilatie openingen aan de zijkant. En\of de hor in de deuropening. Met of zonder wind? Het blijven voor alsnog vraagstukken.

In het voorste gedeelte van de tent werd het afgelopen zomer voor de koelbox te heet om zijn werk goed te kunnen doen. Als er geen wind staat tocht het ook niet door. Wordt het dan tijd voor een dakventilator?

Het lijkt me voor de aardigheid een meting waard met een thermometer. Ventilatie open, ventilatie dicht enz.
Volgende zomer wel te verstaan!
Leuk kamperen, kun je ook aan anderen leren.
Gebruikers-avatar
jkmm

Re: Ventilatie

Berichtdoor Karsten Tenten B.V. » 05 Okt 2013, 09:59

Beste Kamil en jkmm,

De nokventilatie is inderdaad bedoeld om de warme lucht uit de tent te laten. Omdat warme lucht inderdaad opstijgt is dit de meest voor de hand liggende plaats voor een ventilatiepunt. Het hoedje op de tent is dan natuurlijk nodig om de tent droog te houden bij regen.

Wat in de praktijk vaak wordt gedaan, is dat mensen de bevestiging van de voorste twee punten van het hoedje los maken. Vervolgens is het belangrijk dat er dan, dit alles voor het opzetten van de tent, twee scheerlijntjes worden bevestigd aan de voorste twee hoeken van het hoedje. Na het opzetten van de tent is het namelijk niet meer mogelijk om bij de nok te komen. Door gebruik te maken van de scheerlijntjes kan het hoedje weer over de nokventilatie worden geslagen bij regen.

Ook wanneer het hoedje gewoon op de tent blijft zal de nokventilatie werken maar door deze nok open te maken is deze ventilatie natuurlijk nog beter.
Gebruikers-avatar
Karsten Tenten B.V.

Terug naar Karsten kampeertent